vrijdag 21 november 2008

Riga

Na Stockholm was het tijd voor Riga. Een boottrip 17u heen en 17u terug. De boot genaamd de “Regina Baltica” had meer dan 1000 studenten aan boord voor de “International Student Cruise”. Op dek 8 was er een discobar waar het partygeweld telkens losbarstte waar verder geen details moeten bij vermeld worden ;). Ik sliep op dek 1 volledig vanonder wat ideaal was om het gewiebel van de soms wat onrustige Atlantische Oceaan niet te sterk te voelen.

Riga zelf was mijn eerste Oost-Europese ervaring. Mijn indrukken van Riga zijn veelzijdig, de stad zelf was best mooi ook al weet je dat er verschrikkelijk lelijke en vuile achterbuurten moeten zijn. Het universiteitsgebouw van Riga had dan ook meer weg van een vervallen middelbare school. Anderzijds staan er enkele prachtige kastelen en kerken in sommige parken en zijn de gebouwen van de art nouveau wijk aangenaam om langs te lopen.

De grote tegenvaller van mijn bezoek aan Riga zijn de mensen, ik mag God dankbaar zijn dat ik daar niet woon want ik zou me zo ongelukkig voelen. Iedereen kijkt niet gewoon wat triestig maar echt compleet depressief. Ik kan me niet herinneren dat ik 1 iemand zag lachen op straat. Er was ook een evenement aan de gang bij het vrijheidsbeeld met soldaten die een nummertje opvoerden. Iedereen keek even op en passeerde weer, massa’s politie, geen greintje vreugde. Het contrast met een land als Zweden is dan ook groot. De Zweden kunnen dan wel beschreven worden als coole mensen, ze spreken elkaar telkens aan alsof ze geburen zijn.

Nadenkend over de historische invloed van communisme, de ziel van Riga en het contrast tussen 2 leefgemeenschappen op zo’n weinige afstand werd de boot terug betreden waar iedere erasmusser na een glaasje elkaar terug in de armen trad om samen de tijd door te brengen van je leven, wat een prachtige wereld die erasmuswereld!

1 opmerking:

Ruth zei

Waaw Leo, jij maakt daar echt wel vanalles mee.. Lijkt me zeer interessant wat je beschrijft, Riga bezoeken, erg dat de mensen daar zo depressief rondlopen! En een cruise met 1000 studenten man :o onvoorstelbaar :-) Dan besef je inderdaad wel weer hoe geweldig die Erasmus "we-zijn-allemaal-vrienden-en-houden-van-elkaar" community is. Geniet er nog van. Dikke zoen, Ruth