zondag 26 oktober 2008

Leo en zijn studies

Eerst en vooral kan ik onder deze topic trots melden dat ik door het “toelatingsexamen” ben geraakt van de les Zweeds (jaja, er waren best wat gebuisden). Dit houdt in dat ik nu ben toegelaten tot het volgen van Zweeds in kleinere klasjes (20-tal). Meer dan de helft van mijn klas zijn Duitsers en dat zal voor de meeste klassen wel gelden gezien Duits het meest gelijkt op Zweeds. De les gaat nu elke week door op dinsdag van 17u tot 20u, echt de perfecte uren om u nog op de universiteit te begeven en vooraf of achteraf u nog met eten vol te stoppen… Bovendien begint het hier intussen al volledig donker te zijn rond 17u30 (wintertijd inclusief), dus binnen een paar weken ga ik lekker in het donker naar de les!

Hoe het met mijn andere vakken gaat is een zeer goede vraag aangezien ik van beide binnenkort examen heb vrijdag (31 okt) en de dinsdag daarna (4 nov). Hoogstwaarschijnlijk geen halloweenparty of herfstvakantie voor mij dus dit jaar. Het voordeel is uiteraard dat deze examens het einde betekenen van het vak en dus dat ik daarna nog slechts 2 vakken te gaan heb en het Zweeds uiteraard.

Bij deze een algemeen overzicht over de vakken. Het eerste examen is Industrial Management, een heel gemoedelijke prof met veel herhaling van bedrijfseconomie. Desondanks vergt het toch wat tijd en onthoudende brains om dit examen tot een goed einde te brengen. Het schriftelijk examen staat echter slechts op 50% van de totale punten, de andere 50% worden weergegeven door een logistieke simulatie (planimate) en een report studie rond de telecommunicatie industrie met speciale aandacht voor Vodafone. Het simulatiegroepswerk gemaakt met 1 Portugees en een Zweed was goed, het andere groepswerk moet nog gepresenteerd worden nu dinsdag.(groepsleden: 2 portugezen, 1 zweed met poolse ouders en 1 Liberiaan) Van een blokperiode is hier dan ook niet bepaald sprake, slechts 2 dagen vrijaf …

Mijn 2de vak Corporate Finance is zowat het moeilijkste vak dat je hier kan nemen. Ik had er echter niet zodanig veel schrik voor aangezien ik bedrijfsfinanciering ook al verkregen heb vorig semester in Leuven. Maar het Zweedse schoolsysteem is nu eenmaal niet het Belgische, een andere aanpak en vreemde voorbeeldexamens ,waar ik de horizon nog moet van zien, als gevolg. Ook hier moesten groepswerken voor worden gemaakt. Zeer grote en zware analyses van groepscases. Deze 2 groepswerken die tevens gepresenteerd moesten worden stonden wel slechts op 10 van de 50 te verdienen punten. Deze groepswerken werden volbracht door een Duitser, een Franse, een Amerikaan (California), een Zwitser en mezelf.

Voila, bij deze hebben jullie een schoolse update en kunnen jullie beginnen duimen vanuit jullie (luie) zetel :p !

1 opmerking:

Anoniem zei

Hoi Leo,

Veel succes daar met je examens! Wij spelen de 31ste met Surpluz op Boombal Gent dus dan zullen we eens aan jou denken :-)

groetjes
Jeroen