dinsdag 2 december 2008

Resultaten, Verjaardag, IJshockey en "Sittning"






Een tijdje geleden dat ik hier nog gepost heb. Tijd voor veel nieuws dus! Eerst en vooral mededelen dat ik mijn 2 examens ,gemaakt begin november, tot een goed einde heb gebracht. Op Industrial Management had ik bijna het beste cijfer, een 31/40 (wat een high pass betekent in Zweden). Niet slecht voor iemand die de jongste is van den hoop ;). Voor Corporate Finance was het verdict 26.5/50: ik had meer verwacht maar ben enorm tevreden dat ik van dit vak verlost ben, 78% van de ingeschreven studenten was namelijk gebuisd voor dit vak.

De 2 nieuwe vakken die ik deze quarter aan het nemen ben heten “Financial Statement Analysis” en “Economic policy and Individual Behaviour”. Uitleg over deze vakken volgt nog wel. Mijn eerstvolgende examen is dat van “Financial Statement Analysis” op 10 december. Ondertussen heb ik vandaag ook mijn laatste les Zweeds achter de rug gehad. Dit examen ga ik afleggen op 9 januari.

De resultaten kreeg ik de dag voor mijn verjaardag. Dus was mijn verjaardag een aangename zorgeloze dag waarop ik toch wel extreem veel verjaardagswensen heb gekregen van de hele erasmusbende. Op men verjaardag zelf heb ik het vrij rustig gehouden met wat bezoekjes,een verjaardagsetentje door Isabelle(!) en ’s avonds zijn we naar de ijshockeymatch gegaan van de Frölunda Indians. Ijshockey is heel hot in Zweden, veel meer dan voetbal. De sfeer in “Scandinavium” was dan ook veel beter dan in dat van het voetbalstadion. Bomvol zat het, dat betekent zo’n 12000 man.
Het was een vrij vlotte 5-0 overwinning voor Göteborg met een heldenrol voor de keeper van de Frölunda Indians en nog wat spektakel. En ja, zoals velen weten durven de ijshockey’ers er wel eens op los slaan wat deze keer niet anders was. Nu ja, sfeer verzekerd ;).

Aangezien je verjaardag vieren op erasmus toch wel een unieke belevenis is had ik op Vrijdag ook voor een verjaardagsfeestje gezorgd met Evelien ,die later deze maand verjaart, in ons gebouw helmuts. Het was een geweldig feestje met een grote volksopkomst. De opkuis was er dan ook wel naar op zaterdag : ).

Tussen mijn verjaardag en het feestje door had ik de kans om eens een Zweedse “Sittning” mee te doen. Dat is een soort van cantus waar u eerst enkele biertjes worden gepresenteerd, vervolgens voor eten wordt gezorgd en in tussentijd ook heel veel wordt gezongen. Voor alle duidelijkheid, elke nieuwe pint kost u 1.5 euro in schril contrast met Leuven waar het bier letterlijk onbeperkt op tafel wordt gesmeten en ook wel opgedronken ;).
Elke “sittning” heeft een verkleedthema, deze keer was dat: “Verkleed u als een land”. Zweden zijn echt gek van verkleden en kwamen allemaal in vrij imposante klederdrachten, die andere helft van de aanwezigen:de erasmussers waren dat echter wat minder maar dat was vooral te wijten aan een te grote kost om zulke kleren te kopen.

Zo, dat zijn zowat de highlights van de week in een notendop denk ik. Voor diegene die geïnteresseerd zijn in wat in de nabije toekomst zal volgen, een overzicht:

* De kerstmarkt in Liseberg met indrukwekkende en megagezellige verlichting van de attracties, bomen en kraampjes.
* Een "Black and White"-Party
* Een processie Doorheen de Avenyn om de opening van de officiële kerstverlichting in Göteborg te vieren. Gevolgd door een grote lichtshow, een openluchtfilm, glögg en speciale zweedse koekjes.
* Leren voor het examen van 10 december + presentatie groepswerk
*En dan opmaken voor de trip richting Lapland die zal plaatsvinden van 12 tot 18 december !!!!!!!

Geen opmerkingen: