zondag 7 september 2008

Göteborg: The city

Na dinsdag mijn eerste les achter de rug te hebben werden we met zen allen ’s avonds verwelkomt op het stadhuis door de burgemeester. Deze viel nogal duidelijk te herkennen door een gigantische medaille om zijn nek met bijhorende speech. In de speech kwam vooral her artistieke van het stadhuis naar voor dat toegegeven echt wel de moeite was. Verder vertelde hij nog dat hij even publiek materiaal was waarop de aziaten zich niet meer konden houden en foto’s bij de vleet trokken met de burgemeester himself. Uiteraard heb ook ik zo’n foto :). Later die avond zijn we nog naar een muziekgroepcompetitie getrokken van de student union maar na wat minder geslaagde covers van Nirvana had ik het er vrij snel gezien.

Woensdag was er een nieuwe vrije dag die ik besteed heb aan shoppen. Eerst in de 2de handswinkel voor wat goedkopere stuff voor in de keuken en schitterende boxkes voor de I-pod. Later die dag was de tijd rijp voor hét toeristisch koopuitstapje naar de Ikea. Het lijkt er dan ook op dat alles van deze kamer uit den ikea komt inclusief mijn sofa ;).

Donderdagmorgen had ik les van 9-12. Vervolgens kon het weekend ingezet worden met de chalmers pub crawl. Dat is een kroegentocht van alle pubs overheen chalmers, de ingenieursfaculteit. De gebouwen van chalmers zijn echt heel mooi ingericht en zeer modern. In tegenstelling tot bij ons worden er in deze gebouwen dus ook grote fuifen gegeven over verschillende verdiepingen heen. Op de duur kan je het een klein ingenieursdorp noemen waar de mensen wonen, studeren en feesten…
Wat drinken ze hier dan zoal in de pubs? Wel men heeft het (slechte) zweedse bier falcon, veel Tsjechische en deense bieren zoals Tuborg. Waar blijft België? Wel, soms hebben ze hoegaarden vant vat en leffe is hier behoorlijk populair.

Vrijdag heb ik voor het eerst een afterworkparty uitgeprobeerd. Het systeem gaat als volgt: kom binnen, bestel een pint en krijg een buffet aan eten gratis… We dachten dit concept eerst uit te proberen in het hadrockcafé maar dat zag er nu niet echt geweldig uit waarop we naar een ander meer gerenomeerde pub zijn getrokken genaamd: “Respekt”. Daar was het echt schitterend en zeer welkom voor een student die verplicht is 7/7 dagen voor zijn eigen eten in te staan. Het ziet er dus m.a.w naar uit dat ik vanaf nu elke vrijdag op een afterworkparty zal te zien zijn.
Vrijdagavond was er nog een birthdayparty van Angela uit Italië die 24 werd. Ze deed dit in haar residentie die een exacte kopie was van mijn residentiegebouw inclusief kamers en naamkaartjes. Redelijk raar om dat te zien.

Zaterdag stond in het teken van de city challenge. Een soort van scoutsspelletje waar je in groepjes een ei en een appel moet wisselen voor spullen met een zo hoog mogelijk originele en geldelijke waarde. Bovendien moesten we ook een route volgen die ons tot bepaalde punten bracht waarop we vragen over Zweden moesten beantwoorden. Een heel mooie gelegenheid om nog eens wat meer te zien van de stad.
Een stad met een eigenlijk klein stadscentrum maar met vele omliggende mooie plaatsen die dan weer eerder ver uiteen liggen.
We zijn bij het uitwisselen van voorwerpen uiteindelijk niet verder gekomen dan een aansteker, zweedse homemade tigercookies, een bierglas, 2 bierflesjes, een sleutelhanger, een tafellaken, een bloem en een pamper. De winnaars waren er in geslaagd een zetel mee te pakken.
’S Avonds stond in het teken van de verjaardag van de Franse Chloë met heerlijk goed eten.

Ondertussen is het al zondag geworden. Wat men kan omschrijven als een culturele rustdag gezien mijn bezoek aan het world culture museum. Een museum waar ik me verwacht had me in verschillende culturen over verscheidene werelddelen te begeven. Dat viel echter toch wat tegen. Enkel de Indianen, vredesactivisten en hip-hoppers kwamen aan bod tot teleurstelling van de aanwezige chinees die gehoopt had wat over zijn volk te lezen.

Zo meteen staat er weer een dinertje op het programma om mijn zondag in alle rust af te sluiten. Morgen = lesdag dus ik kijk vooral uit naar Dinsdag. Dan komt men reisvriend Jelle eraan om de erasmusgeur op te snuiven. Ik doe mijn best om het volgende verslag dan iets sneller te schrijven zodat lange teksten vermeden worden.
Groeten uit Zweden!

3 opmerkingen:

Joeri Serruys zei

Jo, whats up!?
Precies dikke fun in Zweden :). Mijn eerste week zit er net op se, van alle vakken al les gehad en kmoet zeggen.. Tgaat er helemaaaal anders aan toe dan in leuven. Elke week voor elk vak huiswerk op punten en al.. Maar wel plezant tot nu toe :). Doet da nog goe en laat is iets van u horen eh!

Anoniem zei

Drukke bezigheden daar en zoals het sjieke volk ontvangen daar, goed bezig, zou ik zeggen :)
zijn die meubels van ikea goedkoper, anders moogde een keuken meebrengen van daar, zou heel nuttig zijn :)
geniet nog van je trip daar en ook met jelle en korte of lange teksten, we slikken het als zoete koek, grtz

Ruthie zei

Haai!

Het ziet er daar best wel cool uit!
Behalve dan de drankprijzen :-p
Geniet er maar van hé!

Greets,
Loosvelt!