dinsdag 23 september 2008

Liseberg

Liseberg is het grootste amusementspark van Scandinavië. Het is zowat een klein Disneyland Parijs met zijn eigen hotel, camping, restaurants, theater, pretpark, …

Uiteraard heb ik enkel het pretpark zelf bezocht. Opvallend aan dit “amusementpark” is dat je verschillende prijsformules hebt. Je kan bevoorbeeld het park bezoeken voor 7euro zonder de attracties op te moeten/kunnen. Voor die attracties kan je dan weer een dagpas, een 5rittenkaart of coupons per rit kopen. Gezien mijn compagnons direct op de dagpas sprongen ben ik wijselijk gevolgd. Wijselijk, want er zijn echt enkele heel vette attracties aanwezig waar ik van hou.

De hoogtepunten waren de langste houten rollercoaster van Europa, balder genaamd,
2min 08sec zalig weerwolven zoals in walibi maar dan nog vetter. Ook de blauwe rollercoaster kanonen was een geweldig plezier. Deze is genaamd kanonen vanwege zijn snelle start. Het gaat van 0 tot 75 km/u in 2 sec. En uiteraard ook de attractie waar Leo van blijft trillen, de dalton terror was van de partij. Evenals een pilaar zoals de dalton terror waarop je niet naar beneden valt maar naar boven wordt geschoten zoals een raket.

Wat Liseberg zo uniek maakt is het ghost hotel en “het rad van fortuin” overal verspreid over het park.

Ik ben nog maar amper in een ghost house geweest maar ik wil best geloven dat dit het beste ghost house ever is zoals de andere erasmussers beweerden. Het is prachtig ingericht en echt alles wordt er aan gedaan om je aan het schrikken te brengen. Het mooie aan dit ghost hotel is dat er enorm veel geesten in de vorm van levende mensen verstopt zijn over het ganse huis die je gigantisch kunnen laten schrikken.

“Het rad van fortuin” waarover ik sprak is het volgende: verspreid in het park heb je standjes met een rad dat ronddraait, jij kan betalen en deelnemen aan de wedstrijd door nummers uit te kiezen. Wanneer het rad stopt bij jou nummer win je het voorwerp van die stand.
Nu, die standen hebben dikwijls unieke voorwerpen zoals een hele grote lat chocolade van +- 1.5m op 1.5m of een grote fles champagne met snoepgoed in. Aangezien ik wel eens hou van een gokje heb ik het gewaagd bij de tobleronestand, een gigantisch grote toblerone met 2kg kleine toblerones erin. Hoe weet ik dit? Wel, jewel ik had meteen prijs na 15sec tot frustratie van anderen toe die die dag tot 5 keer toe gespeeld hebben om hun geld te verliezen :).

Op die manier verliet ik het park met een gelukkige glimlach om er misschien terug te komen in december als alle attracties voorzien zijn van lichtjes en mijn portemonnee het verder toelaat…

2 opmerkingen:

Ruth zei

Leo!
Het ziet er daar allemaal erg leuk uit zeg. Hier echt ook. Ik ben nog het meest van al blij met de vriendschappen die hier openbloeien. Ik wou ook even melden dat de zon gisteren toch wel tot op het eerste niveau scheen. Hihi. Hoe zijn de weersomstandigheden daar? Bisous! Ruthie x

Joeri Serruys zei

Om ikeaanse ruimtes te ontvluchten moet ge nu niet echt naar Canada komen.. Net als in Belgie en Zweden en waar weet ik nog allemaal wordt de doorsnee kamer hier bevoorraad door IKEA. IKEA is overal beste vriend, overal :p.