vrijdag 5 september 2008

start academiejaar: school of Business, economics and law

Het academiejaar is voor mij officieel begonnen. Het Zweedse onderwijssysteem is wel een beetje anders als in België. Eerst en vooral begint het dus al een stuk vroeger. 1 semester is opgedeeld in 2 quarters, per quarter volg je 2 vakken. Ik zit dus nu in de eerste quarter en volg de vakken Industrial Management en Corporate Finance.

Industrial management is nogal vrij gelijkaardig aan bedrijfseconomie en heb ik bovendien ook kunnen vervangen door religie en zingeving. Dus aan alle Leuvenaars, mijn 2de semester ziet er al wat rustiger uit :p! Corporate finance is dan weer een uitbreiding van bedrijfsfinanciering in Leuven, de basis is hetzelfde. Van deze vakken heb je dan op het einde van de quarter een examen (voor mij is dat eind oktober/begin november). Je hebt slechts een paar dagen officële bloktijd, een echte blok bestaat hier dus niet. Dit komt omdat we hier vooral belast worden met case studies, presentaties, groepswerkjes, … die veelal op een 40% van de punten staan.

De lessenrooster is in tegenstelling tot bij ons elke week anders wat het vrij gecompliceerd maakt. Maar veel les is er ook niet. Ik heb welgeteld 8u les in de week en de proffen zijn hier nogal een redelijke fan van pauzes pakken. Per 3 kwartier les heb je 1 kwartier pauze. In de eerste les gaf de prof zelfs een pauze na een kwartier introductie omdat hij zijn les nog moest voorbereiden, ongezien :). Bovendien komen de proffen hier veelal ruim te laat.

Vanaf 15 september neem ik er dan ook nog een zweedse les bij die me waarschijnlijk verder gaat brengen dan de basiswoordjes en enkele openingszinnetjes die ik ondertussen van de Zweden geleerd heb.

1 opmerking:

Anoniem zei

we zitten met spanning te wachten op de eerste tekst in het Zweeds :)